به نام خداوند همه مِهر مِهروَرز
وَ النَّهْىَ عَنْ شُرْبِ الْخَمْرِ تَنْزِیهاً عَنِ الرِّجْسِ
خداوند واجب کرده است نهی از شرب خمر را، برای اینکه انسان را از پلیدی منزه کند. اولاً دقت کنید! حضرت زهرا سلاماللهعلیها میتوانستند اینطور هم بفرمایند که خداوند شراب را حرام کرده و ترکش را واجب کرده است؛ اما حضرت هر دو طرف حُکم را فرمودهاند، حرام بودن شرب خمر که مشخص است اما باید نهی کنید کسی را که شرب خمر میکند که در این نهی کردن دوتا حُکم را عمل کردهایم! یکی خوردن شراب را ترک کردهایم و دوم اینکه از خوردن آن هم نهی کردهایم؛ دقت کنید چقدر جالب است!
حضرت میتوانستند بفرمایند: خداوند شرب خمر را حرام کرده است اما ایشان فرمودهاند که خداوند واجب کرده است نهی از شرب خمر را که معلوم میشود شرب خمر هم حرام است. بنابراین حضرت دوتا حکم را فرمودهاند، یکی اینکه شرب خمر حرام است و دیگری اینکه نهی از آن هم واجب است. این واژهی وَ النَّهْىَ عطف به اولین جمله فراز ششم خطبه شده است که حضرت میفرمایند:
فَفَرَضَ اللّهُ الاْءِیمانَ
یعنی خداوند نهی از شرب خمر را خداوند واجب کرده است که این برایتَنْزِیهاً عَنِ الرِّجْسِ منزه کردن انسانها از پلیدی است. رِّجْسِبه معنی پلیدی است.
دو نوع پلیدی داریم: یکی این است که مثلاً انسان دستش به خون، سگ و غیره میخورد و به اصطلاح نجس میشود و یکوقت است که این پلیدی معنوی است یعنی انسان به خدا شرک میورزد. قرآن کریم میفرماید:
فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ مِنَ الْأَوْثَانِ
اجتناب کنید از پلیدی یعنی از بتها؛ وثن جمعِ اوثان است. یعنی خداوند متعال فرموده: «کسانی که بت بپرستند، پلیدی دارند اما پلیدی ظاهری ندارند بلکه پلیدی معنوی دارند.» حضرت زهرا سلاماللهعلیها میفرمایند: خداوند نهی از شرب خمر را واجب کرده است اینکه مردم را از پلیدی منزه کند. معلوم میشود که شرب خمر غیر از اینکه خود خمر نجس است، پلیدی معنوی هم میآورد.
وَالْحَمْدُ للَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ
به نام خداوند همه مِهر مِهروَرز
وَ النَّهْىَ عَنْ شُرْبِ الْخَمْرِ تَنْزِیهاً عَنِ الرِّجْسِ
خداوند واجب کرده است نهی از شرب خمر را، برای اینکه انسان را از پلیدی منزه کند. اولاً دقت کنید! حضرت زهرا سلاماللهعلیها میتوانستند اینطور هم بفرمایند که خداوند شراب را حرام کرده و ترکش را واجب کرده است؛ اما حضرت هر دو طرف حُکم را فرمودهاند، حرام بودن شرب خمر که مشخص است اما باید نهی کنید کسی را که شرب خمر میکند که در این نهی کردن دوتا حُکم را عمل کردهایم! یکی خوردن شراب را ترک کردهایم و دوم اینکه از خوردن آن هم نهی کردهایم؛ دقت کنید چقدر جالب است!
حضرت میتوانستند بفرمایند: خداوند شرب خمر را حرام کرده است اما ایشان فرمودهاند که خداوند واجب کرده است نهی از شرب خمر را که معلوم میشود شرب خمر هم حرام است. بنابراین حضرت دوتا حکم را فرمودهاند، یکی اینکه شرب خمر حرام است و دیگری اینکه نهی از آن هم واجب است. این واژهی وَ النَّهْىَ عطف به اولین جمله فراز ششم خطبه شده است که حضرت میفرمایند:
فَفَرَضَ اللّهُ الاْءِیمانَ
یعنی خداوند نهی از شرب خمر را خداوند واجب کرده است که این برایتَنْزِیهاً عَنِ الرِّجْسِ منزه کردن انسانها از پلیدی است. رِّجْسِبه معنی پلیدی است.
دو نوع پلیدی داریم: یکی این است که مثلاً انسان دستش به خون، سگ و غیره میخورد و به اصطلاح نجس میشود و یکوقت است که این پلیدی معنوی است یعنی انسان به خدا شرک میورزد. قرآن کریم میفرماید:
فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ مِنَ الْأَوْثَانِ
اجتناب کنید از پلیدی یعنی از بتها؛ وثن جمعِ اوثان است. یعنی خداوند متعال فرموده: «کسانی که بت بپرستند، پلیدی دارند اما پلیدی ظاهری ندارند بلکه پلیدی معنوی دارند.» حضرت زهرا سلاماللهعلیها میفرمایند: خداوند نهی از شرب خمر را واجب کرده است اینکه مردم را از پلیدی منزه کند. معلوم میشود که شرب خمر غیر از اینکه خود خمر نجس است، پلیدی معنوی هم میآورد.
وَالْحَمْدُ للَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ